Ecofinder är ett svenskt företag som jobbar med att andra miljövänliga företag ska dra nytta av varandra, sporras och samarbeta så att miljön främjas dubbelt så mycket jämfört med om bara ett företag satsade helhjärtat på miljön.

Grundaren heter Bernadette Clément och kommer från Stockholm. Hon arbetade först som fransklärarinna men ville utveckla sitt intresse för miljön och satsa på en ny affärsidé och att fler skulle dela hennes intresse. På så sätt föddes Ecofinder som försöker länka samman företag och hjälpa människor att hitta de riktigt miljövänliga alternativen.

Många satsar inte helhjärtat på miljön

Hon kom underfund med att de flesta företag som kallar sig ekologiska egentligen bara är det till en liten del. Bomullen kanske är ekologisk i ett klädesplagg men färgen miljöfarlig. Kaffet må vara ekologiskt på vissa kaféer, men mjölken eller muggen innebär miljöförstöring. På Ecofinder har grundaren enbart listat företag som är miljövänliga ända in i märgen. Hon vill således inte gynna de som bara satsar på bra marknadsföring utan engagerar sig i verksamheter som har allt inom ekologi.

Grönt kontaktnät

Genom hennes hemsida finns inte bara ekologiska produkter listade utan även företag som säljer allt från närproducerad mat till ekologiska kläder och leksaker. På så sätt kan även dessa företag hitta varandra och börja samarbeta samtidigt som nya företag kan inspireras av det gröna tänkandet.

Hur tjänar hon pengar då, kan man undra? Jo, genom att miljövänliga företag väljer att lägga upp sina produkter på hennes hemsida i marknadsföringssyfte. Det främjar deras egna policy och gör så att kunder lättare kan hitta små företag som kanske har svårt att synas på marknaden. Ecofinder tipsar om de bästa produkterna, de senaste företagen och deras tjänster eller varor samtidigt som hon berättar hur viktigt det är att tänka på miljön. Företaget har dessutom förklaringar till de många olika miljömärkningarna och vad de står för.